top of page

Errors freqüents en la factura de la llum

Les encarregades de facturar a l'usuari pel subministrament elèctric són les companyies comercialitzadores. La factura mensual presenta a l'usuari els costos pels serveis de la mateixa comercialitzadora, així com aquells prestats per la companyia distribuïdora. En una mateixa factura apareixen conceptes de totes dues companyies. Encara que no és l'habitual, succeeix sovint que, donada la complexitat d'aquestes factures, presenten errors, ja siguin a favor o en contra del client. Vegem alguns dels més freqüents i com podem solucionar-los.


Factures de llum i gas

Lectura de comptador


Aquest error és fàcilment perceptible. Si veiem que la despesa no s'ajusta al nostre consum d'aquest últim mes, és possible que el client es trobi enfront d'una lectura de comptador errònia o estimada. Amb els nous comptadors de telemesura ja no sol haver-hi errors de lectura, per la qual cosa si es produeix aquest error és possible que el comptador estigui avariat. De ser el cas, l'usuari hauria de contactar amb la companyia distribuïdora, que és qui té la propietat dels comptadors.


 Després d'un canvi de tarifa


Un dels errors més freqüents. Després de negociar i contractar una nova tarifa amb la companyia comercialitzadora, és de vital importància revisar la següent factura per a cerciorar-se que els canvis s'han aplicat correctament. El client pot veure que se li continua aplicant la tarifa anterior, que no s'han efectuat la totalitat dels canvis o que la tarifa hagi entrat en vigor en una data diferent de l'acordada. De ser així, el client ha de posar-se en contacte amb la comercialitzadora perquè apliquin el canvi, refacin la factura i cobrin o retornin la diferència.


 Contractes de manteniment


Els contractes de manteniment són una de les majors fonts de problemes entre les companyies comercialitzadores i els clients. És habitual que a l'hora de contractar un subministrament elèctric se li inclogui al client algun tipus de contracte de manteniment, com pot ser, per exemple, una assegurança contra apagades, o un servei per a la reparació d'electrodomèstics. 


Aquests serveis addicionals poden tenir permanències o renovar-se de manera automàtica, ocasionant sobrecostos que, a vegades, no se li comuniquen a l'usuari. Per a solucionar qualsevol error amb contractes de manteniment o serveis addicionals, el client ha de posar-se en contacte amb la comercialitzadora, revisar que se'l va informar degudament durant la contractació d'aquest servei i que l'usuari va acceptar les condicions que aquest comporta.


Si no és així i si no s'ha usat el servei o el manteniment en qüestió, cal demanar la devolució de l'import abonat fins a la data per a tal fi.


 Canvis de potència


Quan es fa un canvi de potència, la factura també varia. Si es tracta d'una baixada el cost mensual serà menor, i al revés si el client ha ordenat un augment. No obstant això, és important saber que, en tots dos casos, al client se li cobrarà una quantitat variable per aquest tràmit, cost que la comercialitzadora té l'obligació d'informar en el moment del canvi. Aquest concepte sol tipificar-se com a “drets d'enganxament” i els cobra la distribuïdora. En les baixades, ronda els nou euros més imposats. En les pujades, el cost és més gran i creixerà contra major sigui l'augment de potència. Aquests costos no són un error, però han d'estar informats amb anterioritat.


Si el client veu que en la factura no apareix la nova potència, pot ser per dues raons: bé perquè la potència no s'ha modificat correctament, o perquè malgrat haver fet el canvi, la companyia continua facturant la potència anterior. En tots dos casos és important parlar amb la comercialitzadora i exposar la fallada.


 Període de facturació


Aquest error és menys freqüent, ja que sol ocórrer quan es fan canvis de comercialitzadora. Així i tot, és important que el client estigui atent per si detecta que el període que se li està facturant no és l'adequat.


Després de canviar de companyia elèctrica, és possible que aquestes facturin alguns dies per duplicat o que es deixin alguns dies sense facturar. Si això ocorre i les factures de totes dues companyies se solapen o es deixen dies sense cobrir, el client haurà de contactar amb la distribuïdora per a verificar a qui li correspon cada període.


 Factures duplicades


Hi haurà vegades en què la comercialitzadora emeti dues factures per a un mateix mes. Això pot no ser un error, ja que, a vegades, per canvis de tarifa, poden partir la factura mensual en dues, aplicant les tarifes antigues en una i les noves en l'altra. No obstant això, cal vigilar que no arribi la mateixa factura dues vegades.


Per a comprovar si s'ha emès el recàrrec per duplicat s'ha de consultar a la comercialitzadora, o el propi compte bancari del client en cas de tenir el contracte domiciliat.  Si aquest troba dos recàrrecs, cal reclamar i demanar la devolució.


 Lloguer de l'equip de mesura


Encara que no és una cosa habitual, l'usuari pot substituir l'equip de mesura del seu punt de subministrament. Això implica que el client deixarà d'usar el comptador de la distribuïdora que ve per defecte i, per tant, no se li podrà cobrar en concepte de “lloguer d'equips de mesura”.


És important comunicar aquest canvi a la companyia comercialitzadora per a evitar que continuïn cobrant el lloguer en les factures mensuals.


 Impostos en la factura


D'una banda, hi ha l'impost elèctric, que s'aplica únicament al consum energètic del client. Si no hi ha consum, l'impost elèctric ha de ser zero. Si no és així, cal notificar-ho a la comercialitzadora.


Per l'altre costat, cal comprovar que la resta d'impostos que estan subjectes al consum de la llum, com l'IVA o el IPSI (Impost sobre la Producció, els Serveis i la Importació), estiguin correctament justificats i aplicats sobre cada cost present en la factura. En cas contrari, el client ha d'informar la seva companyia elèctrica.


Factures de llum i gas

Aquests vuit errors són alguns dels més comuns en les factures de la llum. Gairebé tots ells es poden solucionar amb la comercialitzadora o la distribuïdora, encara que fer-ho pugui comportar molt de temps: aquestes companyies tenen un termini de fins a un any per a resoldre incidències de facturació, per la qual cosa és important notificar-les com més aviat millor. Si la comunicació de l'usuari amb la comercialitzadora o la distribuïdora falla, el client també es pot dirigir al Ministeri d'Indústria, i en casos d'abús, als Tribunals ordinaris o a la pròpia Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).


A MIAF ens ocupem de totes aquestes gestions perquè no hagis de fer-ho tu. Oblida't de revisar les teves factures i de tractar amb totes dues companyies, comercialitzadores i distribuïdores, per a deixar-ho en mans dels nostres professionals experts en la matèria.

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page